Typy smluv s realitní kanceláří

Důležitým bodem jakékoli smlouvy s realitní kanceláří je, zda
je spolupráce uzavírána pouze s jednou nebo více realitními kancelářemi. Podle
druhu zpravidla rozlišujeme tyto smlouvy:

 

  1. Prodej
    prostřednictvím jedné realitní kanceláře

Tento typ smlouvy nabízí spolupráci pouze
s jednou realitní kanceláří
, ovšem dává vám jistou volnost v tom smyslu, že
nemovitost můžete nabízet i vy sami. V případě, že realitní kancelář
sežene na vaši nemovitost kupce, vyžádá si od vás předem dohodnutou provizi.
Tento typ smlouvy má právě tu výhodu, že vám dává svobodu nabízet svou
nemovitost k prodeji také na vlastní pěst. S cenou přitom nemusíte jít dolů
oproti částce, za kterou ji nabízí realitní kancelář. Jestliže nemovitost
prodáte za stejnou částku, za jakou ji prodává realitní kancelář, neplatíte jí
žádné provize.

  1. Exkluzivní
    smlouva

Exkluzivní smlouvou dáváte možnost prodat
svou nemovitost výhradně realitní kanceláři. Sami již nesmíte
nemovitost nabízet
ani prodat. Jestliže takto učiníte, porušíte tím vlastně
smlouvu a realitní kanceláři pak budete nuceni zaplatit provizi, resp. pokutu.
Výhodou těchto smluv je, že díky exkluzivitě se realitní makléř co nejvíce snaží
vaši nemovitost prodat
. Přednostně ji inzeruje a věnuje její nabídce mnohem
větší pozornost než nemovitostem s klasickými smlouvami. Nevýhodou smlouvy je,
že můžete udělat chybu a vybrat si špatného realitního makléře, ovšem v době,
kdy si tuto chybu uvědomíte, je už většinou pozdě. Od smlouvy totiž odstoupit
buď nelze, a nebo platíte jistou provizi. Exkluzivní smlouva je vždy uzavírána
na určitou dobu, zpravidla na 3-6 měsíců.

  1. Neexkluzivní
    smlouva

V tomto případě máte volnost svou nemovitost nabízet
více realitním kancelářím, přičemž jejich limit není nijak omezen.
Provizi získává pouze ta realitní kancelář, která na vaši nemovitost získá
kupce
. Nemovitost nemusíte nabízet jen prostřednictvím realitní kanceláře,
ale také sami na vlastní pěst. Tento typ smlouvy se vyplatí především tehdy,
víte-li, že vaše nemovitost půjde tak říkajíc na dračku a navíc cena za ni bude
narůstat. Jestliže trh s realitami spíše stagnuje nebo o nemovitosti vašeho
druhu zkrátka není zájem, tato smlouva se nevyplatí především proto, že kupce
zpravidla odradí fakt, že jednu nemovitost nabízí více realitních kanceláří.
Případní kupci tak mohou nabýt dojmu, že máte problém nemovitost prodat, nebo
se za nabídkou skrývá nějaký háček.

  1. Ústní
    dohoda

Ústní dohoda už de facto není žádný typ
smlouvy
a dává vám naprostou volnost ve vašem jednání. Zároveň vám
však realitní kancelář nebude ochotna nabídnout výhody, které vyplývají z
písemných smluv
. Ochota realitních makléřů se bude odvíjet spíše od atraktivnosti
vaší nabídky
, ovšem s přehnanou pozorností příliš nepočítejte. Ústní
dohoda funguje na principu, že klient obeznámí realitní kancelář se svou nabídkou
a domluví se, že v případě, že realitní makléř sežene kupce, podepíše klient s
realitní kanceláří smlouvu. Pro realitní kancelář však vzniká riziko, že
prodejce smlouvu obejde a domluví se s kupcem sám.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 30 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *