1. Výběr
banky
V prvním kroku si samozřejmě zjistěte co
nejvíce informací o samotné hypotéce, jejích podmínkách, splácení atd.
Každá banka nabízí zcela jiné výhody a má odlišné podmínky pro uzavření
hypotéky. Informace můžete získávat různými způsoby. Buď budete obcházet banky
a hledat na internetu, nebo se jednoduše zeptáte známého na jeho zkušenosti či
se přímo svěříte do péče hypotečnímu makléři.
2. Ujasněte
si, čím můžete ručit a jak vysokou částku měsíčně můžete splácet
K udělení hypotéky budete muset ručit
nemovitostí. Jestliže žádnou nevlastníte, je možné ručit i bytem, na který
si hypotéku berete. V tomto případě je ale výhodnější, aby se jednalo o byt v
osobním vlastnictví, a to z důvodu snadnějšího vyřizování. Jedná-li se o byt
družstevní, je dnes možné dostat hypotéku i na něj, ale sjednávání hypotéky
(pokud jím ručíte) je o něco složitější a banky si obvykle kladou náročnější
podmínky, než u bytu v osobním vlastnictví.
Dále je třeba si nejlépe ještě před návštěvou
banky stanovit, jak vysoké měsíční splátky jste schopni odvádět. Pokud
nemáte úplnou jistotu stálé práce a trvalého příjmu, je lepší zvolit delší dobu
splatnosti s menšími měsíčními splátkami. O délce splácení hypotéky se více
dozvíte zde.
3. Připravte
si všechny potřebné doklady a dokumenty
Dokumentů, kterých je zapotřebí u vyřizování
hypotéky není vůbec málo. Podrobnější informace a seznam dokumentů,
které budete u zřizování hypotéky potřebovat, najdete zde.
Pro úplnou jistotu si můžete kompletní seznam potřebných dokumentů
vyžádat přímo u banky.
Jelikož musíte ručit nemovitostí, bude po vás
banka požadovat její podrobnou dokumentaci jako výpis z katastru, potvrzení
vlastnictví apod. S sebou si samozřejmě vezměte průkaz totožnosti a všechny
doklady o vašem příjmu.
4. Podejte
žádost o hypotéku
Pokud máte vše připravené a ujasněné, je čas
navštívit banku a podat žádost o udělení hypotéky. Banka tyto žádosti
vyřizuje cca do jednoho týdne od podání a o rozhodnutí vás informuje. Bude-li
vaše žádost vyřízena kladně, následuje podpis smluv v bance.
Během podepisování dejte dobrý pozor na znění
smlouvy! Pokud něčemu nerozumíte, něco vám není úplně jasné, vždy se zeptejte
předem a včas! Jakékoli úpravy smlouvy po jejím podpisu jsou hrazeny!
K úvěrové smlouvě obdržíte také všechny dokumenty
ohledně zastavení nemovitosti. Jestliže ručíte bytem, na který si berete
hypotéku, podepisuje tyto dokumenty zatím stále ještě prodávající, jelikož byt
je v tuto chvíli stále ještě jeho vlastnictvím.
Za sepsání hypoteční smlouvy si banka účtuje poplatek
obvykle ve výši 0,5-1% z částky, kterou si půjčujete. Smlouvu o hypotéce
podepíšete až po zaplacení tohoto poplatku. Jsou ale také banky, které si
poplatky za vyřízení smlouvy neúčtují, např. Fio banka či mBank.
5. Pojistěte
si nemovitost
Po podepsání smluv obvykle následuje pojištění
stavby – nemovitosti ve prospěch banky.
6. Splácení a
čerpání hypotéky
Banka odesílá peníze až po vložení návrhu
zástavního práva na katastr nemovitostí a po pojištění nemovitosti. Hypotéku
dostanete až v momentě, kdy je na katastru nemovitostí zapsán nový majitel.
Daň z převodu nemovitosti platí
prodávající.
Jakmile je vám hypotéka vyplacena, začnete
ji měsíčně splácet, a to od předem dohodnutého termínu. Pokud zatím
hypotéku jenom čerpáte, ale se splácením jste ještě nezačali, platíte z této
vyčerpané částky úroky.