Možná se vám to zdá nelogické, ale není vždy nutné svěřit svou nemovitost do rukou realitní kanceláře, která se pyšní svou stálostí na trhu, zkušenostmi a roky trvajícím fungováním! I ta totiž může zaměstnávat nespolehlivé makléře, kdežto na dobrého, který vaši nemovitost prodá za super cenu i rekordně krátkou dobu, můžete narazit i v realitní kanceláři, která funguje pár týdnů! Jenže jak takového makléře poznat? Téměř jistě vám k tomu asi nebude stačit první dojem. Pokud máte tu možnost a čas, věnujte výběru makléře větší pozornost a zaměřte se právě na tyto „detaily“:
1. Zkušenosti
Zkušenosti budou zajímat pravděpodobně každého klienta. Zeptejte se, kolik makléř prodal nemovitostí, jaké má odborné znalosti, popř. školení a jak dlouho už tuto práci vykonává. Zajímat by vás také mohlo, zda makléř tuto práci vykonává na plný úvazek.
2. Strategie
I ta je velmi důležitá. Ptejte se na inzerci, kde všude hodlají nabídku vaší nemovitosti prezentovat, vyžádejte si vzorový leták i informaci, jak často se svými klienty udržují kontakt.
3. Poplatky a provize
Každá realitní kancelář si účtuje trochu jiné provize a poplatky za své služby. I to je samozřejmě velmi důležitá otázka! Co se týká provizí, ty se odvíjí také od ceny nemovitosti, ale zpravidla to bývá 3-6 %.
4. Smlouvy
Zjistěte si také, zda je možné nahlížet předem do smluv, které byste měli podepsat. Zvláštní pozornost věnujte především tzv. exkluzivním smlouvám! Pokud se vám váš makléř snaží namluvit, že smlouvy jím sepsané už jsou neměnné, pak s vámi zřejmě nejedná solidně.
5. Vzdělání
Zeptat se můžete i na dosažené vzdělání realitního makléře. Pokud absolvoval školení v oboru realit, klidně si nechte ukázat i certifikát o absolvování tohoto kurzu.
6. Schopnosti vyjednávat
Správný realitní makléř by měl být dostatečně průbojný, měl by umět vyjednávat a vyřizovat všechny potřebné dokumenty na úřadech, popř. půjčky, financování nemovitosti apod. Výřečnost je v tomto oboru určitě také hodně ceněná.
7. Celkový dojem
Celkově by měl makléř působit seriózně, musí být ve svém oboru dostatečně znalý, jinak automaticky u klienta ztrácí důvěru. Stejně jako v každém zaměstnání, i zde je důležité vzezření a upravenost.